‘Smart Phones, Smart Drivers’ is een beweging die de ambitie heeft om op continue basis verder aandacht te vragen voor het probleem van afleiding door smartphones. In 2016 lag de focus op jongeren. Met opvallende slogans zullen zij worden aangesproken om hun smartphone en apps zoals Facebook, Snapchat en Whatsapp niet te gebruiken wanneer ze zich als bestuurder, zowel als fietser, bromfietser als autobestuurder, in het verkeer begeven.
Vias institute realiseerde deze campagne in samenwerking met Telenet. De campagne bestond uit de volgende elementen:
- Radiospots: Korte, krachtige spots in sappige dialecten, die worden uitgezonden op jongerenzenders.
- Affiches werden opgehangen in openbare gebouwen en jeugdhuizen.
- Zomerfestivals: De campagne was aanwezig op 7 zomerfestivals in het land. Het campagneteam deelt er leuke zonneschermen uit.
- campagnewebsite & wedstrijd: Bedenk zelf een leuke slogan en win een prijs! De campagne werd versterkt door een wedstrijd waarbij jongeren uitgenodigd werden zelf een leuke slogan te bedenken naar het voorbeeld van de officiële campagneslogans.