Verkeersveiligheidsbarometer

 

 

1e trimester 2023
 
 
 
D/2023/0779/54


Technische preciseringen


De verkeersveiligheidsbarometer wordt trimestrieel gepubliceerd en geeft een overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade (letselongevallen) die zich sinds het begin van het jaar hebben voorgedaan. Naast het aantal letselongevallen worden ook gegevens met betrekking tot het aantal verkeersslachtoffers (gewonden en doden ter plaatse) gepubliceerd. De cijfers worden vergeleken met de cijfers in de overeenstemmende periodes in eerdere jaren om evoluties van ongevallencijfers in kaart te brengen.

De cijfers zijn afkomstig van de processen-verbaal opgesteld door de federale wegpolitie en de lokale politiezones. De cijfers zijn gebaseerd op de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Deze gegevens zijn dus slechts voorlopig; het aantal ongevallen, doden of gewonden kan bijgevolg (licht) variëren in latere barometers. Na 4 tot 6 maanden worden de gegevens wel als stabiel beschouwd. De cijfers die in deze verkeersveiligheidsbarometer gepresenteerd worden, stemmen overeen met de cijfers die verkregen zijn van de Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL op 11/05/2023.

Net zoals de officiële en definitieve cijfers, zijn de voorlopige cijfers van deze barometer onvolledig omdat er een onderregistratie van verkeersongevallen is. Sommige letselongevallen en slachtoffers worden niet in de statistieken opgenomen, omdat de politiediensten niet opgeroepen werden en de ongevallen dus niet hebben kunnen vaststellen. Het betreft vooral ongevallen met lichtgewonden, met fietsers, met e-step gebruikers en met voetgangers. Dit is geen typisch Belgisch fenomeen, alle landen die ongevallenstatistieken opmaken worden hiermee geconfronteerd.

Op de laatste bladzijde van deze barometer wordt de gebruikte methodologie voor de realisatie van de verkeersveiligheidsbarometer beschreven.

 

Gebruikte terminologie

Letselongeval : Verkeersongeval op de openbare weg met ten minste één voertuig, dat lichamelijke schade veroorzaakt voor minstens één van de betrokkenen (minstens één dode of gewonde).

Dode ter plaatse : Elke persoon die betrokken raakt in een verkeersongeval en die ter plaatse of voor de ziekenhuisopname overlijdt.

Gewonde : Elke persoon die in een verkeersongeval gewond raakt (met of zonder ziekenhuisopname), maar hierbij niet om het leven komt.

Slachtoffer : Elke persoon die bij een verkeersongeval overlijdt of gewond raakt.

Voetganger : Weggebruiker die te voet gaat, een (brom)fiets voortduwt of een rolstoelgebruiker is.

Fietser : Weggebruiker die zich met een gewone fiets of een elektrische fiets verplaatst.

Bromfiets : Bromfiets type A of type B of met drie of vier wielen, of speed pedelec.

Motorfiets : Elk tweewielig motorvoertuig met of zonder sidecar, dat een cilinderinhoud van meer dan 50 cm2 heeft, en/of dat sneller kan rijden dan 45 km/u.

Lichte vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van 3.500 kilo.

Vrachtwagen : Een motorvoertuig bestemd voor het vervoer van goederen met een toegestane maximale massa van meer dan 3.500 kilo; of een trekker met of zonder oplegger.

Periode van de week : Dag: periode van 6.00u tot 21.59u; Nacht: periode van 22.00u tot 5.59u de volgende dag; Week: periode van maandag 06.00u tot vrijdag 21.59u; Weekend: periode van vrijdag 22.00u tot maandag 5.59u.

Jonge autobestuurder : Autobestuurder van 18 tot en met 24 jaar.

 


België

F1. Algemene evoluties

Figuur 1. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023, volgens het Gewest, België

Doden ter plaatse

 


Letselongevallen

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F2. Kerncijfers

Tabel 1: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 9.881 8.994 8.859 8.718 8.298 8.488 7.480 6.588 8.081 7.887 -194 -2,4%
Totaal slachtoffers 12.777 11.788 11.450 11.089 10.563 10.773 9.348 7.946 9.846 9.542 -304 -3,1%
Doden ter plaatse 138 120 124 105 78 112 102 74 108 89 -19 -17,6%
Gewonden 12.639 11.668 11.326 10.984 10.485 10.661 9.246 7.872 9.738 9.453 -285 -2,9%

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 5. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, België

 
 

Figuur 6. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, België

 
 

Figuur 7. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 8. Evolutie van de ongevallenernst (aantal doden ter plaatse per 1.000 letselongevallen) tijdens het 1e trimester 2014-2023, België

 
 

Tabel 2: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse volgens de periode van de week, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Weekdagen 5.689 5.615 -74 -1,3% 57 43 -14
Weeknachten 387 413 +26 +6,7% 10 18 +8
Weekenddagen 1.472 1.261 -211 -14,3% 24 14 -10
Weekendnachten 533 598 +65 +12,2% 17 14 -3
Totaal 8.081 7.887 -194 -2,4% 108 89 -19
 
 

Figuur 9. Evolutie van het geregistreerd aantal letselongevallen en doden ter plaatse op autosnelwegen tijdens het 1e trimester, België

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 10. Evolutie van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten en het aantal doden ter plaatse bij dit type ongevallen tijdens het 1e trimester, België

 
 

Tabel 3: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal slachtoffers van 65 jaar en ouder, België

Doden ter plaatse
Gewonden
Totaal slachtoffers
2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie
Voetgangers 2 6 +4 161 188 +27 163 194 +31
Fietsers 2 6 +4 346 241 -105 348 247 -101
E-step gebruikers 0 0 +0 1 1 +0 1 1 +0
Bromfietsers 1 0 -1 21 18 -3 22 18 -4
Motorfietsers 2 0 -2 26 15 -11 28 15 -13
Auto-inzittenden 12 10 -2 375 403 +28 387 413 +26
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 2 3 +1 80 91 +11 82 94 +12
Bij ongevallen met vrachtwagen 6 5 -1 63 38 -25 69 43 -26
Totaal 21 24 +3 977 904 -73 998 928 -70
 
 

Figuur 11. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en gewonden van 65 jaar en ouder tijdens het 1e trimester, België

 
 

Figuur 12. Evolutie van het aantal letselongevallen met één bestuurder onder invloed van alcohol en evolutie van het percentage geteste en het percentage positieve bestuurders in letselongevallen tijdens het 1e trimester, België

 
 

Tabel 4: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal slachtoffers naargelang het geslacht, België

Vrouwen
Mannen
Totaal slachtoffers
2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie 2022 2023 Evolutie
Voetgangers 550 546 -0,7% 492 482 -2,0% 1.060 1.041 -1,8%
Fietsers 909 763 -16,1% 1.338 1.168 -12,7% 2.267 1.953 -13,9%
E-step gebruikers 76 80 +5,3% 187 196 +4,8% 276 285 +3,3%
Bromfietsers 206 221 +7,3% 582 518 -11,0% 793 745 -6,1%
Motorfietsers 47 24 -48,9% 395 304 -23,0% 450 331 -26,4%
Auto-inzittenden 2.165 2.127 -1,8% 2.164 2.106 -2,7% 4.364 4.282 -1,9%
Bij ongevallen met lichte vrachtwagen 413 367 -11,1% 662 656 -0,9% 1.084 1.047 -3,4%
Bij ongevallen met vrachtwagen 192 172 -10,4% 311 299 -3,9% 511 490 -4,1%
Totaal 4.121 3.955 -4,0% 5.616 5.274 -6,1% 9.846 9.542 -3,1%
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F3. Verschillen tussen de gewesten

Tabel 5: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per Gewest

Evolutie 2022-2023
2022 2023 # %
Vlaams Gewest Letselongevallen 4.992 4.887 -105 -2,1%
Totaal slachtoffers 6.026 5.870 -156 -2,6%
Doden ter plaatse 49 47 -2 -4,1%
Gewonden 5.977 5.823 -154 -2,6%
Waals Gewest Letselongevallen 2.249 2.139 -110 -4,9%
Totaal slachtoffers 2.860 2.685 -175 -6,1%
Doden ter plaatse 56 42 -14 -25,0%
Gewonden 2.804 2.643 -161 -5,7%
Brussels Hoofdstedelijk Gewest Letselongevallen 840 861 +21 +2,5%
Totaal slachtoffers 960 987 +27 +2,8%
Doden ter plaatse 3 0 -3 -100,0%
Gewonden 957 987 +30 +3,1%

Figuur 13. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 6: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 1.018 1.053 +35 +3,4% 21 15 -6
Fietsers 2.262 1.992 -270 -11,9% 10 11 +1
E-step gebruikers 312 306 -6 -1,9% 0 0 +0
Bromfietsers 822 791 -31 -3,8% 2 1 -1
Motorfietsers 443 346 -97 -21,9% 11 4 -7
Auto-inzittenden 6.191 5.981 -210 -3,4% 54 52 -2
Lichte vrachtwagen* 837 809 -28 -3,3% 8 10 +2
Vrachtwagen* 399 404 +5 +1,3% 24 19 -5
België 8.081 7.887 -194 -2,4% 108 89 -19

Figuur 14. Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, België

Figuur 15. Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, België

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F5. Voetgangers

Tabel 7: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.308 1.218 1.303 1.233 1.204 1.224 1.053 854 1.018 1.053 +35 +3,4%
Totaal slachtoffers 1.343 1.243 1.327 1.249 1.238 1.241 1.063 854 1.060 1.041 -19 -1,8%
Doden ter plaatse 21 16 13 14 12 24 16 6 21 15 -6 -28,6%
Gewonden 1.322 1.227 1.314 1.235 1.226 1.217 1.047 848 1.039 1.026 -13 -1,3%

 

Tabel 8: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 479 492 +13 +2,7% 9 9 +0
Waals Gewest 338 330 -8 -2,4% 12 6 -6
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 201 231 +30 +14,9% 0 0 +0
België 1.018 1.053 +35 +3,4% 21 15 -6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6. Fietsers

Tabel 9: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.034 1.693 1.718 1.851 1.696 2.055 1.887 1.840 2.262 1.992 -270 -11,9%
Totaal slachtoffers 2.109 1.708 1.733 1.849 1.703 2.063 1.887 1.865 2.267 1.953 -314 -13,9%
Doden ter plaatse 14 11 12 11 9 12 4 10 10 11 +1 +10,0%
Gewonden 2.095 1.697 1.721 1.838 1.694 2.051 1.883 1.855 2.257 1.942 -315 -14,0%

 

Tabel 10: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 1.893 1.654 -239 -12,6% 7 9 +2
Waals Gewest 161 146 -15 -9,3% 3 2 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 208 192 -16 -7,7% 0 0 +0
België 2.262 1.992 -270 -11,9% 10 11 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.1 Klassieke fietsen

Tabel 11: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.034 1.638 1.633 1.718 1.486 1.717 1.554 1.446 1.684 1.444 -240 -14,3%
Totaal slachtoffers 2.109 1.649 1.638 1.704 1.485 1.703 1.521 1.434 1.641 1.374 -267 -16,3%
Doden ter plaatse 14 8 11 9 6 12 3 6 8 8 +0 NA
Gewonden 2.095 1.641 1.627 1.695 1.479 1.691 1.518 1.428 1.633 1.366 -267 -16,4%

 

Tabel 12: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden ter plaatse bij klassieke fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 1.364 1.155 -209 -15,3% 6 6 +0
Waals Gewest 147 128 -19 -12,9% 2 2 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 173 161 -12 -6,9% 0 0 +0
België 1.684 1.444 -240 -14,3% 8 8 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 13: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 61 95 148 230 370 378 437 642 596 -46 -7,2%
Totaal slachtoffers Ö¾ 59 95 145 218 360 366 431 626 579 -47 -7,5%
Doden ter plaatse Ö¾ 3 1 2 3 0 1 4 2 3 +1 NA
Gewonden Ö¾ 56 94 143 215 360 365 427 624 576 -48 -7,7%

 

Tabel 14: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden ter plaatse bij elektrische fietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 593 547 -46 -7,8% 1 3 +2
Waals Gewest 14 18 +4 +28,6% 1 0 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 35 31 -4 -11,4% 0 0 +0
België 642 596 -46 -7,2% 2 3 +1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 15: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 49 96 312 306 -6 -1,9%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 45 88 276 285 +9 +3,3%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 45 88 276 285 +9 +3,3%

 

Tabel 16: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 157 162 +5 +3,2% 0 0 +0
Waals Gewest 26 43 +17 +65,4% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 129 101 -28 -21,7% 0 0 +0
België 312 306 -6 -1,9% 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F8. Bromfietsers

Tabel 17: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 866 748 735 628 602 673 647 594 822 791 -31 -3,8%
Totaal slachtoffers 862 728 736 607 585 663 622 574 793 745 -48 -6,1%
Doden ter plaatse 3 2 3 3 1 2 5 2 2 1 -1 NA
Gewonden 859 726 733 604 584 661 617 572 791 744 -47 -5,9%

 

Tabel 18: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 617 623 +6 +1,0% 1 1 +0
Waals Gewest 140 121 -19 -13,6% 1 0 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 65 47 -18 -27,7% 0 0 +0
België 822 791 -31 -3,8% 2 1 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F9. Motorfietsers

Tabel 19: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 588 454 442 508 424 456 376 421 443 346 -97 -21,9%
Totaal slachtoffers 604 448 449 518 415 468 369 423 450 331 -119 -26,4%
Doden ter plaatse 12 10 12 10 4 13 14 9 11 4 -7 -63,6%
Gewonden 592 438 437 508 411 455 355 414 439 327 -112 -25,5%

 

Tabel 20: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 228 167 -61 -26,8% 4 4 +0
Waals Gewest 135 87 -48 -35,6% 7 0 -7
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 80 92 +12 +15,0% 0 0 +0
België 443 346 -97 -21,9% 11 4 -7

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F10. Personenwagens

Tabel 21: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 8.161 7.575 7.497 7.231 6.933 6.959 5.997 5.047 6.191 5.981 -210 -3,4%
Totaal slachtoffers 6.985 6.847 6.473 6.159 5.850 5.667 4.756 3.592 4.364 4.282 -82 -1,9%
Doden ter plaatse 79 71 72 56 41 54 54 37 54 52 -2 -3,7%
Gewonden 6.906 6.776 6.401 6.103 5.809 5.613 4.702 3.555 4.310 4.230 -80 -1,9%

 

Tabel 22: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 3.646 3.571 -75 -2,1% 25 20 -5
Waals Gewest 1.927 1.764 -163 -8,5% 28 32 +4
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 618 646 +28 +4,5% 1 0 -1
België 6.191 5.981 -210 -3,4% 54 52 -2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 23: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 901 833 832 825 802 785 738 688 837 809 -28 -3,3%
Totaal slachtoffers 1.241 1.218 1.171 1.159 1.108 1.047 1.010 894 1.084 1.047 -37 -3,4%
Doden ter plaatse 10 16 12 6 8 12 6 9 8 10 +2 NA
Gewonden 1.231 1.202 1.159 1.153 1.100 1.035 1.004 885 1.076 1.037 -39 -3,6%

 

Tabel 24: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 597 579 -18 -3,0% 4 7 +3
Waals Gewest 195 175 -20 -10,3% 4 3 -1
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 45 55 +10 +22,2% 0 0 +0
België 837 809 -28 -3,3% 8 10 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


F12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 25: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, België

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 536 507 459 517 472 437 431 401 399 404 +5 +1,3%
Totaal slachtoffers 705 673 604 667 605 575 558 472 511 490 -21 -4,1%
Doden ter plaatse 34 18 25 30 16 23 25 18 24 19 -5 -20,8%
Gewonden 671 655 579 637 589 552 533 454 487 471 -16 -3,3%

 

Tabel 26: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per gewest, België

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Vlaams Gewest 284 300 +16 +5,6% 15 13 -2
Waals Gewest 103 92 -11 -10,7% 9 6 -3
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 12 12 +0 +0,0% 0 0 +0
België 399 404 +5 +1,3% 24 19 -5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Vlaams Gewest

V1. Algemene evoluties

Figuur 36. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023, per provincie, Vlaams Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V2. Kerncijfers

Tabel 27: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 6.244 5.526 5.454 5.298 5.036 5.211 4.541 3.978 4.992 4.887 -105 -2,1%
Totaal slachtoffers 8.020 7.218 6.997 6.732 6.370 6.571 5.658 4.733 6.026 5.870 -156 -2,6%
Doden ter plaatse 79 70 66 57 44 53 44 46 49 47 -2 -4,1%
Gewonden 7.941 7.148 6.931 6.675 6.326 6.518 5.614 4.687 5.977 5.823 -154 -2,6%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 40. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 41. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Vlaams Gewest

 
 

Figuur 42. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 28: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 1.532 1.560 +28 +1,8% 10 12 +2
Limburg 573 568 -5 -0,9% 10 7 -3
Oost-Vlaanderen 1.309 1.212 -97 -7,4% 10 7 -3
Vlaams-Brabant 662 649 -13 -2,0% 5 10 +5
West-Vlaanderen 916 898 -18 -2,0% 14 11 -3
Vlaams Gewest 4.992 4.887 -105 -2,1% 49 47 -2

Figuur 43. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per provincie, Vlaams Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 29: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 479 492 +13 +2,7% 9 9 +0
Fietsers 1.893 1.654 -239 -12,6% 7 9 +2
E-step gebruikers 157 162 +5 +3,2% 0 0 +0
Bromfietsers 617 623 +6 +1,0% 1 1 +0
Motorfietsers 228 167 -61 -26,8% 4 4 +0
Auto-inzittenden 3.646 3.571 -75 -2,1% 25 20 -5
Lichte vrachtwagen* 597 579 -18 -3,0% 4 7 +3
Vrachtwagen* 284 300 +16 +5,6% 15 13 -2
Vlaams Gewest 4.992 4.887 -105 -2,1% 49 47 -2

Figuur 44. Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

Figuur 45. Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Vlaams Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V5. Voetgangers

Tabel 30: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 602 554 615 551 567 580 498 424 479 492 +13 +2,7%
Totaal slachtoffers 610 558 618 543 569 566 490 407 462 473 +11 +2,4%
Doden ter plaatse 11 8 5 8 5 13 6 5 9 9 +0 NA
Gewonden 599 550 613 535 564 553 484 402 453 464 +11 +2,4%

 

Tabel 31: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 167 174 +7 +4,2% 3 2 -1
Limburg 37 55 +18 +48,6% 3 2 -1
Oost-Vlaanderen 111 123 +12 +10,8% 1 1 +0
Vlaams-Brabant 74 62 -12 -16,2% 0 2 +2
West-Vlaanderen 90 78 -12 -13,3% 2 2 +0
Vlaams Gewest 479 492 +13 +2,7% 9 9 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6. Fietsers

Tabel 32: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.795 1.503 1.523 1.574 1.483 1.732 1.581 1.496 1.893 1.654 -239 -12,6%
Totaal slachtoffers 1.872 1.520 1.547 1.583 1.490 1.747 1.585 1.519 1.904 1.625 -279 -14,7%
Doden ter plaatse 12 10 10 10 9 5 4 8 7 9 +2 NA
Gewonden 1.860 1.510 1.537 1.573 1.481 1.742 1.581 1.511 1.897 1.616 -281 -14,8%

 

Tabel 33: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 583 564 -19 -3,3% 0 2 +2
Limburg 194 126 -68 -35,1% 3 0 -3
Oost-Vlaanderen 551 477 -74 -13,4% 1 1 +0
Vlaams-Brabant 198 182 -16 -8,1% 1 4 +3
West-Vlaanderen 367 305 -62 -16,9% 2 2 +0
Vlaams Gewest 1.893 1.654 -239 -12,6% 7 9 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.1 Klassieke fietsen

Tabel 34: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 1.795 1.450 1.439 1.446 1.279 1.422 1.280 1.139 1.364 1.155 -209 -15,3%
Totaal slachtoffers 1.872 1.463 1.453 1.443 1.278 1.414 1.253 1.125 1.326 1.094 -232 -17,5%
Doden ter plaatse 12 7 9 8 6 5 3 4 6 6 +0 NA
Gewonden 1.860 1.456 1.444 1.435 1.272 1.409 1.250 1.121 1.320 1.088 -232 -17,6%

 

Tabel 35: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden ter plaatse bij klassieke fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 420 384 -36 -8,6% 0 2 +2
Limburg 130 79 -51 -39,2% 2 0 -2
Oost-Vlaanderen 412 348 -64 -15,5% 1 0 -1
Vlaams-Brabant 144 125 -19 -13,2% 1 3 +2
West-Vlaanderen 258 219 -39 -15,1% 2 1 -1
Vlaams Gewest 1.364 1.155 -209 -15,3% 6 6 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 36: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 58 94 143 224 342 344 400 593 547 -46 -7,8%
Totaal slachtoffers Ö¾ 57 94 140 212 333 332 394 578 531 -47 -8,1%
Doden ter plaatse Ö¾ 3 1 2 3 0 1 4 1 3 +2 NA
Gewonden Ö¾ 54 93 138 209 333 331 390 577 528 -49 -8,5%

 

Tabel 37: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden ter plaatse bij elektrische fietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 190 204 +14 +7,4% 0 0 0
Limburg 69 50 -19 -27,5% 1 0 -1
Oost-Vlaanderen 148 139 -9 -6,1% 0 1 +1
Vlaams-Brabant 64 59 -5 -7,8% 0 1 +1
West-Vlaanderen 122 95 -27 -22,1% 0 1 +1
Vlaams Gewest 593 547 -46 -7,8% 1 3 +2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 38: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 19 50 157 162 +5 +3,2%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 16 43 132 143 +11 +8,3%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 16 43 132 143 +11 +8,3%

 

Tabel 39: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 78 91 +13 Ö¾ 0 0 +0
Limburg 4 11 +7 Ö¾ 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 41 33 -8 Ö¾ 0 0 +0
Vlaams-Brabant 14 12 -2 Ö¾ 0 0 +0
West-Vlaanderen 20 15 -5 Ö¾ 0 0 +0
Vlaams Gewest 157 162 +5 Ö¾ 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V8. Bromfietsers

Tabel 40: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 637 562 535 467 445 508 482 432 617 623 +6 +1,0%
Totaal slachtoffers 628 538 519 443 432 495 452 407 589 575 -14 -2,4%
Doden ter plaatse 3 1 1 1 1 2 3 2 1 1 +0 NA
Gewonden 625 537 518 442 431 493 449 405 588 574 -14 -2,4%

 

Tabel 41: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 225 219 -6 -2,7% 0 1 +1
Limburg 61 71 +10 +16,4% 0 0 +0
Oost-Vlaanderen 145 181 +36 +24,8% 1 0 -1
Vlaams-Brabant 61 40 -21 -34,4% 0 0 +0
West-Vlaanderen 125 112 -13 -10,4% 0 0 +0
Vlaams Gewest 617 623 +6 +1,0% 1 1 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V9. Motorfietsers

Tabel 42: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 325 258 244 281 213 254 182 202 228 167 -61 -26,8%
Totaal slachtoffers 329 256 247 281 205 257 175 196 231 159 -72 -31,2%
Doden ter plaatse 7 7 8 8 2 5 8 5 4 4 +0 NA
Gewonden 322 249 239 273 203 252 167 191 227 155 -72 -31,7%

 

Tabel 43: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één motorfietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 67 49 -18 -26,9% 1 2 +1
Limburg 27 11 -16 -59,3% 0 1 +1
Oost-Vlaanderen 58 48 -10 -17,2% 0 1 +1
Vlaams-Brabant 41 31 -10 -24,4% 1 0 -1
West-Vlaanderen 35 28 -7 -20,0% 2 0 -2
Vlaams Gewest 228 167 -61 -26,8% 4 4 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V10. Personenwagens

Tabel 44: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 5.038 4.539 4.481 4.256 4.087 4.124 3.482 2.871 3.646 3.571 -75 -2,1%
Totaal slachtoffers 4.037 3.867 3.619 3.440 3.227 3.112 2.576 1.846 2.333 2.365 +32 +1,4%
Doden ter plaatse 42 39 34 23 21 23 18 18 25 20 -5 -20,0%
Gewonden 3.995 3.828 3.585 3.417 3.206 3.089 2.558 1.828 2.308 2.345 +37 +1,6%

 

Tabel 45: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 1.139 1.169 +30 +2,6% 5 5 +0
Limburg 449 454 +5 +1,1% 4 2 -2
Oost-Vlaanderen 909 822 -87 -9,6% 6 3 -3
Vlaams-Brabant 499 497 -2 -0,4% 2 4 +2
West-Vlaanderen 650 629 -21 -3,2% 8 6 -2
Vlaams Gewest 3.646 3.571 -75 -2,1% 25 20 -5

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V11. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 46: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 661 563 590 597 547 551 486 487 597 579 -18 -3,0%
Totaal slachtoffers 907 830 801 837 745 732 665 612 772 743 -29 -3,8%
Doden ter plaatse 6 12 8 3 6 8 3 6 4 7 +3 NA
Gewonden 901 818 793 834 739 724 662 606 768 736 -32 -4,2%

 

Tabel 47: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 168 161 -7 -4,2% 1 0 -1
Limburg 78 86 +8 +10,3% 1 5 +4
Oost-Vlaanderen 136 129 -7 -5,1% 1 0 -1
Vlaams-Brabant 95 83 -12 -12,6% 1 1 +0
West-Vlaanderen 120 120 +0 +0,0% 0 1 +1
Vlaams Gewest 597 579 -18 -3,0% 4 7 +3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


V12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 48: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Vlaams Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 372 329 328 373 325 291 300 271 284 300 +16 +5,6%
Totaal slachtoffers 484 431 438 469 415 387 388 316 368 361 -7 -1,9%
Doden ter plaatse 21 7 18 16 9 9 18 13 15 13 -2 -13,3%
Gewonden 463 424 420 453 406 378 370 303 353 348 -5 -1,4%

 

Tabel 49: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Vlaams Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Antwerpen 106 122 +16 +15,1% 2 3 +1
Limburg 30 28 -2 -6,7% 2 2 +0
Oost-Vlaanderen 67 71 +4 +6,0% 1 3 +2
Vlaams-Brabant 40 38 -2 -5,0% 2 3 +1
West-Vlaanderen 41 41 +0 +0,0% 8 2 -6
Vlaams Gewest 284 300 +16 +5,6% 15 13 -2

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Waals Gewest

W1. Algemene evoluties

Figuur 66. Evolutie van het aantal doden ter plaatse en het aantal letselongevallen, tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023, per provincie, Waals Gewest

Doden ter plaatse


Letselongevallen

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W2. Kerncijfers

Tabel 50: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.740 2.570 2.494 2.464 2.401 2.415 2.118 1.971 2.249 2.139 -110 -4,9%
Totaal slachtoffers 3.690 3.482 3.405 3.226 3.164 3.186 2.715 2.487 2.860 2.685 -175 -6,1%
Doden ter plaatse 57 45 57 44 32 56 51 26 56 42 -14 -25,0%
Gewonden 3.633 3.437 3.348 3.182 3.132 3.130 2.664 2.461 2.804 2.643 -161 -5,7%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 70. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Waals Gewest

 
 

Figuur 71. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Waals Gewest

 
 

Figuur 72. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W3. Verschillen tussen de provincies

Tabel 51: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 209 231 +22 +10,5% 0 3 +3
Henegouwen 795 785 -10 -1,3% 16 17 +1
Luik 743 637 -106 -14,3% 9 7 -2
Luxemburg 183 186 +3 +1,6% 10 6 -4
Namen 319 300 -19 -6,0% 21 9 -12
Waals Gewest 2.249 2.139 -110 -4,9% 56 42 -14

Figuur 73. Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse tijdens het 1e trimester, per provincie, Waals Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W4. Weggebruikerscategorieën

Tabel 52: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 338 330 -8 -2,4% 12 6 -6
Fietsers 161 146 -15 -9,3% 3 2 -1
E-step gebruikers 26 43 +17 +65,4% 0 0 +0
Bromfietsers 140 121 -19 -13,6% 1 0 -1
Motorfietsers 135 87 -48 -35,6% 7 0 -7
Auto-inzittenden 1.927 1.764 -163 -8,5% 28 32 +4
Lichte vrachtwagen* 195 175 -20 -10,3% 4 3 -1
Vrachtwagen* 103 92 -11 -10,7% 9 6 -3
Waals Gewest 2.249 2.139 -110 -4,9% 56 42 -14

Figuur 74. Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

Figuur 75. Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Waals Gewest

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W5. Voetgangers

Tabel 53: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 386 348 366 371 357 384 324 255 338 330 -8 -2,4%
Totaal slachtoffers 402 364 383 394 375 407 339 263 397 331 -66 -16,6%
Doden ter plaatse 9 5 8 4 6 9 7 1 12 6 -6 -50,0%
Gewonden 393 359 375 390 369 398 332 262 385 325 -60 -15,6%

 

Tabel 54: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal doden ter plaatse bij voetgangers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 39 42 +3 +7,7% 0 1 +1
Henegouwen 130 132 +2 +1,5% 7 2 -5
Luik 116 102 -14 -12,1% 1 2 +1
Luxemburg 18 17 -1 -5,6% 0 1 +1
Namen 35 37 +2 +5,7% 4 0 -4
Waals Gewest 338 330 -8 -2,4% 12 6 -6

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6. Fietsers

Tabel 55: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 135 93 71 116 88 138 132 180 161 146 -15 -9,3%
Totaal slachtoffers 139 94 70 115 89 138 131 184 166 143 -23 -13,9%
Doden ter plaatse 2 1 1 1 0 7 0 1 3 2 -1 NA
Gewonden 137 93 69 114 89 131 131 183 163 141 -22 -13,5%

 

Tabel 56: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal doden ter plaatse bij fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 28 28 +0 +0,0% 0 0 +0
Henegouwen 56 49 -7 -12,5% 1 2 +1
Luik 52 36 -16 -30,8% 1 0 -1
Luxemburg 6 13 +7 +116,7% 0 0 +0
Namen 19 20 +1 +5,3% 1 0 -1
Waals Gewest 161 146 -15 -9,3% 3 2 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.1 Klassieke fietsen

Tabel 57: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 135 92 70 115 86 129 125 167 147 128 -19 -12,9%
Totaal slachtoffers 139 93 69 114 87 129 124 171 151 125 -26 -17,2%
Doden ter plaatse 2 1 1 1 0 7 0 1 2 2 +0 NA
Gewonden 137 92 68 113 87 122 124 170 149 123 -26 -17,4%

 

Tabel 58: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal doden ter plaatse bij klassieke fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 24 24 +0 +0,0% 0 0 0
Henegouwen 53 42 -11 -20,8% 0 2 +2
Luik 47 32 -15 -31,9% 1 0 -1
Luxemburg 6 11 +5 +83,3% 0 0 0
Namen 17 19 +2 +11,8% 1 0 -1
Waals Gewest 147 128 -19 -12,9% 2 2 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W6.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 59: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 1 1 1 2 9 7 13 14 18 +4 +28,6%
Totaal slachtoffers Ö¾ 1 1 1 2 9 7 13 15 18 +3 +20,0%
Doden ter plaatse Ö¾ 0 0 0 0 0 0 0 1 0 -1 NA
Gewonden Ö¾ 1 1 1 2 9 7 13 14 18 +4 +28,6%

 

Tabel 60: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal doden ter plaatse bij elektrische fietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 4 4 +0 +0,0% 0 0 +0
Henegouwen 3 7 +4 +133,3% 1 0 -1
Luik 5 4 -1 -20,0% 0 0 +0
Luxemburg 0 2 +2 +Inf% 0 0 +0
Namen 2 1 -1 -50,0% 0 0 +0
Waals Gewest 14 18 +4 +28,6% 1 0 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W7. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 61: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 6 10 26 43 +17 +65,4%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 6 9 24 43 +19 +79,2%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 6 9 24 43 +19 +79,2%

 

Tabel 62: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal doden ter plaatse bij e-step gebruikers, per gewest, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 3 7 +4 Ö¾ 0 0 +0
Henegouwen 10 19 +9 Ö¾ 0 0 +0
Luik 9 10 +1 Ö¾ 0 0 +0
Luxemburg 0 1 +1 Ö¾ 0 0 +0
Namen 4 6 +2 Ö¾ 0 0 +0
Waals Gewest 26 43 +17 Ö¾ 0 0 +0

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W8. Bromfietsers

Tabel 63: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 190 141 168 124 115 121 116 131 140 121 -19 -13,6%
Totaal slachtoffers 199 145 187 128 114 124 123 138 141 127 -14 -9,9%
Doden ter plaatse 0 1 2 2 0 0 2 0 1 0 -1 NA
Gewonden 199 144 185 126 114 124 121 138 140 127 -13 -9,3%

 

Tabel 64: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal doden ter plaatse bij bromfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 5 9 +4 +80,0% 0 0 +0
Henegouwen 53 50 -3 -5,7% 0 0 +0
Luik 62 45 -17 -27,4% 0 0 +0
Luxemburg 4 2 -2 -50,0% 1 0 -1
Namen 16 15 -1 -6,2% 0 0 +0
Waals Gewest 140 121 -19 -13,6% 1 0 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W9. Motorfietsers

Tabel 65: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 168 98 91 122 111 114 106 138 135 87 -48 -35,6%
Totaal slachtoffers 179 97 98 133 116 122 108 146 145 86 -59 -40,7%
Doden ter plaatse 4 3 4 2 2 8 6 4 7 0 -7 NA
Gewonden 175 94 94 131 114 114 102 142 138 86 -52 -37,7%

 

Tabel 66: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal doden ter plaatse bij motorfietsers, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 17 13 -4 -23,5% 0 0 +0
Henegouwen 42 34 -8 -19,0% 1 0 -1
Luik 46 22 -24 -52,2% 1 0 -1
Luxemburg 9 7 -2 -22,2% 1 0 -1
Namen 21 11 -10 -47,6% 4 0 -4
Waals Gewest 135 87 -48 -35,6% 7 0 -7

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W10. Personenwagens

Tabel 67: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 2.344 2.271 2.236 2.172 2.137 2.129 1.842 1.670 1.927 1.764 -163 -8,5%
Totaal slachtoffers 2.506 2.518 2.430 2.260 2.217 2.200 1.820 1.551 1.786 1.648 -138 -7,7%
Doden ter plaatse 37 31 38 31 19 30 32 18 28 32 +4 +14,3%
Gewonden 2.469 2.487 2.392 2.229 2.198 2.170 1.788 1.533 1.758 1.616 -142 -8,1%

 

Tabel 68: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal doden ter plaatse bij de inzittenden, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 181 190 +9 +5,0% 0 1 +1
Henegouwen 687 639 -48 -7,0% 7 13 +6
Luik 633 522 -111 -17,5% 4 5 +1
Luxemburg 156 168 +12 +7,7% 7 5 -2
Namen 270 245 -25 -9,3% 10 8 -2
Waals Gewest 1.927 1.764 -163 -8,5% 28 32 +4

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W11 Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 69: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 194 209 187 173 201 190 190 157 195 175 -20 -10,3%
Totaal slachtoffers 279 313 298 248 290 267 267 228 253 238 -15 -5,9%
Doden ter plaatse 4 2 4 3 2 4 3 3 4 3 -1 NA
Gewonden 275 311 294 245 288 263 264 225 249 235 -14 -5,6%

 

Tabel 70: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 16 25 +9 +56,2% 0 1 +1
Henegouwen 64 60 -4 -6,2% 0 2 +2
Luik 55 50 -5 -9,1% 1 0 -1
Luxemburg 21 13 -8 -38,1% 1 0 -1
Namen 39 27 -12 -30,8% 2 0 -2
Waals Gewest 195 175 -20 -10,3% 4 3 -1

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


W12. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 71: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Waals Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 138 152 110 127 119 130 116 118 103 92 -11 -10,7%
Totaal slachtoffers 187 211 139 177 157 171 152 141 128 115 -13 -10,2%
Doden ter plaatse 12 10 7 13 6 14 7 5 9 6 -3 NA
Gewonden 175 201 132 164 151 157 145 136 119 109 -10 -8,4%

 

Tabel 72: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal doden ter plaatse in deze ongevallen, per provincie, Waals Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Waals-Brabant 7 9 +2 +28,6% 0 1 +1
Henegouwen 25 31 +6 +24,0% 1 2 +1
Luik 40 29 -11 -27,5% 4 1 -3
Luxemburg 10 10 +0 +0,0% 1 0 -1
Namen 21 13 -8 -38,1% 3 2 -1
Waals Gewest 103 92 -11 -10,7% 9 6 -3

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Brussels Hoofdstedelijk Gewest

B1. Kerncijfers

Tabel 73: Evolutie van het aantal letselongevallen en het aantal slachtoffers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 897 898 911 956 861 862 821 639 840 861 +21 +2,5%
Totaal slachtoffers 1.067 1.088 1.048 1.131 1.029 1.016 975 726 960 987 +27 +2,8%
Doden ter plaatse 2 5 1 4 2 3 7 2 3 0 -3 NA
Gewonden 1.065 1.083 1.047 1.127 1.027 1.013 968 724 957 987 +30 +3,1%

 

 

 
 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


 
 

Figuur 99. Evolutie van het aantal doden ter plaatse tijdens de verschillende trimesters, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 100. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 
 

Figuur 101. aantal slachtoffers (doden ter plaatse en gewonden) per maand, per verplaatsingswijze, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B2. Weggebruikerscategorieën

Tabel 74: Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen en het aantal doden ter plaatse, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Letselongevallen
Doden ter plaatse
Evolutie 2022-2023
Evolutie 2022-2023
2022 2023 # % 2022 2023 #
Voetgangers 201 231 +30 +14,9% 0 0 +0
Fietsers 208 192 -16 -7,7% 0 0 +0
E-step gebruikers 129 101 -28 -21,7% 0 0 +0
Bromfietsers 65 47 -18 -27,7% 0 0 +0
Motorfietsers 80 92 +12 +15,0% 0 0 +0
Auto-inzittenden 618 646 +28 +4,5% 1 0 -1
Lichte vrachtwagen* 45 55 +10 +22,2% 0 0 +0
Vrachtwagen* 12 12 +0 +0,0% 0 0 +0
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 840 861 +21 +2,5% 3 0 -3

 

✱ In het specifieke geval van ongevallen met lichte vrachtwagens of vrachtwagens wordt rekening gehouden met alle doden als gevolg van het ongeval, of die nu in de lichte vrachtwagen of vrachtwagen zitten of niet (zowel de inzittenden van het vermelde voertuig als de andere betrokkenen worden meegerekend).

Figuur 102. Evolutie tussen het 1e trimester van 2022 en het 1e trimester van 2023 van het aantal letselongevallen, per weggebruikerscategorie, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B3. Voetgangers

Tabel 75: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één voetganger en het aantal slachtoffers bij voetgangers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 320 316 322 311 280 260 231 175 201 231 +30 +14,9%
Totaal slachtoffers 331 321 326 312 294 268 234 184 201 237 +36 +17,9%
Doden ter plaatse 1 3 0 2 1 2 3 0 0 0 +0 NA
Gewonden 330 318 326 310 293 266 231 184 201 237 +36 +17,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4. Fietsers

Tabel 76: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één fietser en het aantal slachtoffers bij fietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 104 97 124 161 125 185 174 164 208 192 -16 -7,7%
Totaal slachtoffers 98 94 116 151 124 178 171 162 197 185 -12 -6,1%
Doden ter plaatse 0 0 1 0 0 0 0 1 0 0 +0 NA
Gewonden 98 94 115 151 124 178 171 161 197 185 -12 -6,1%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.1 Klassieke fietsen

Tabel 77: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één klassieke fietser en het aantal slachtoffers bij klassieke fietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 104 96 124 157 121 166 149 140 173 161 -12 -6,9%
Totaal slachtoffers 98 93 116 147 120 160 144 138 164 155 -9 -5,5%
Doden ter plaatse 0 0 1 0 0 0 0 1 0 0 +0 NA
Gewonden 98 93 115 147 120 160 144 137 164 155 -9 -5,5%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B4.2 Elektrische fietsen

Aangezien de registratie van elektrische fietsen tot 2014 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2015 gepresenteerd.

Tabel 78: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische fietser en het aantal slachtoffers bij elektrische fietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ 2 0 4 4 19 27 24 35 31 -4 -11,4%
Totaal slachtoffers Ö¾ 1 0 4 4 18 27 24 33 30 -3 -9,1%
Doden ter plaatse Ö¾ 0 0 0 0 0 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ 1 0 4 4 18 27 24 33 30 -3 -9,1%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B5. Elektrische steps

Aangezien de registratie van elektrische steps tot 2019 nog onvolledig was, worden de ongevallencijfers voor deze vervoerswijze alleen vanaf 2020 gepresenteerd.

Tabel 79: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één elektrische step en het aantal slachtoffers bij e-step gebruikers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 24 36 129 101 -28 -21,7%
Totaal slachtoffers Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 23 36 120 99 -21 -17,5%
Doden ter plaatse Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ Ö¾ 23 36 120 99 -21 -17,5%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B6. Bromfietsers

Tabel 80: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één bromfietser en het aantal slachtoffers bij bromfietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 39 45 32 37 42 44 49 31 65 47 -18 -27,7%
Totaal slachtoffers 35 45 30 36 39 44 47 29 63 43 -20 -31,7%
Doden ter plaatse 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden 35 45 30 36 39 44 47 29 63 43 -20 -31,7%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B7. Motorfietsers

Tabel 81: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één motofietser en het aantal slachtoffers bij motorfietsers tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 95 98 107 105 100 88 88 81 80 92 +12 +15,0%
Totaal slachtoffers 96 95 104 104 94 89 86 81 74 86 +12 +16,2%
Doden ter plaatse 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden 95 95 104 104 94 89 86 81 74 86 +12 +16,2%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B8. Personenwagens

Tabel 82: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één personenwagen en het aantal slachtoffers bij de inzittenden tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 779 765 780 803 709 706 673 506 618 646 +28 +4,5%
Totaal slachtoffers 442 462 424 459 406 355 360 195 245 269 +24 +9,8%
Doden ter plaatse 0 1 0 2 1 1 4 1 1 0 -1 NA
Gewonden 442 461 424 457 405 354 356 194 244 269 +25 +10,2%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B9. Ongevallen met lichte vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de lichte vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 83: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één lichte vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 46 61 55 55 54 44 62 44 45 55 +10 +22,2%
Totaal slachtoffers 55 75 72 74 73 48 78 54 59 66 +7 +11,9%
Doden ter plaatse 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden 55 73 72 74 73 48 78 54 59 66 +7 +11,9%

 

 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


B10. Ongevallen met vrachtwagen

Zowel de inzittenden van de vrachtwagens als de opponenten worden onder de slachtoffers (doden en gewonden) meegerekend.

Tabel 84: Evolutie van het aantal letselongevallen met minstens één vrachtwagen en het aantal slachtoffers in deze ongevallen tijdens het 1e trimester, Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Evolutie 2022-2023
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 # %
Letselongevallen 26 26 21 17 28 16 15 12 12 12 +0 +0,0%
Totaal slachtoffers 34 31 27 21 33 17 18 15 15 14 -1 -6,7%
Doden ter plaatse 1 1 0 1 1 0 0 0 0 0 +0 NA
Gewonden 33 30 27 20 32 17 18 15 15 14 -1 -6,7%

 


 

Gegevensbron: Federale Politie/DGR/DRI/BIPOL | Infografie: Vias institute

 


Methodologie


De in de verkeersveiligheidsbarometer gepubliceerde gegevens zijn gebaseerd op de processen-verbaal van de federale wegpolitie (WPR) en de lokale politiezones die opgesteld werden naar aanleiding van een letselongeval (d.w.z. met verwondingen tot gevolg bij minstens één van de betrokkenen). Deze gegevens worden gecentraliseerd door een dienst van de federale politie die ze elk semester aan het Vias institute bezorgt.

Elke politiezone (of -eenheid) telt de letselongevallen (en de slachtoffers) op zijn grondgebied, ongeacht welke politiezone het ongeval vaststelde. Er wordt zowel rekening gehouden met letselongevallen ter plaatse vastgesteld door de politiediensten, als met letselongevallen die op het politiebureau worden aangegeven.

De informatie die door de politiediensten aan het Vias institute doorgegeven wordt, is afkomstig uit de aanvankelijke processen-verbaal, ongeacht of deze definitief zijn of niet. Het aantal processenverbaal of hun inhoud kan dus evolueren van maand tot maand, wat dan natuurlijk ook een invloed heeft op het aantal ongevallen, doden of gewonden. De recentste cijfers van de barometer zijn dus voorlopig. Na 4 tot 6 maanden worden ze wel als constant beschouwd. Ze verschillen overigens niet veel van de door Statbel (Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium) nog te publiceren officiële cijfers: gemiddeld (per trimester), kondigt de barometer op nationaal niveau 0 tot 5% doden meer of minder aan dan het officiële cijfer dat op een later tijdstip gepubliceerd wordt. En voor het aantal letselongevallen is het verschil tussen de barometer en de officiële cijfers kleiner dan 2%.

De verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op een trimestriële en cumulatieve methode: naarmate het jaar vordert, worden de kwartaalgegevens samengeteld om aldus het aantal van de tot dan toe geregistreerde ongevallen en slachtoffers tijdens een bepaald jaar te verkrijgen. De recentste periode wordt dan vergeleken met de overeenkomstige periode van de voorgaande jaren, waarbij speciaal aandacht wordt besteed aan de evolutie ten opzichte van het jaar ervoor. In concreto worden er jaarlijks 4 barometers gepubliceerd. Het betreffen de volgende periodes:


â–¢ het eerste trimester van het jaar (van januari tot maart)

â–¢ het eerste semester van het jaar (van januari tot juni)

â–¢ de eerste 9 maanden van het jaar (van januari tot september)

â–¢ heel het jaar (van januari tot december)


Drie indicatoren worden onderzocht: het aantal letselongevallen, het aantal doden ter plaatse en het aantal gewonden. Het totaal aantal verkeersdoden, dat naast de doden ter plaatse ook de dodelijk gewonden omvat, wordt niet in de barometer gepresenteerd. De dodelijk gewonden worden niet opgenomen in de door de politiediensten aanvankelijke opgestelde processen-verbaal, waaraan de cijfers van de barometer ontleend zijn. De evolutie met betrekking tot het aantal doden ter plaatse komt echter systematisch overeen met de evolutie van het totaal aantal verkeersdoden.

Evolutiepercentages berekenen heeft weinig zin als de oorspronkelijke absolute cijfers te klein zijn. Bijvoorbeeld: de evolutie van 1 dode naar 2 doden komt overeen met een stijging van +100%. Om verkeerde interpretaties te vermijden, worden deze evolutiepercentages dus niet gegeven als de cijfers relatief klein zijn, zoals bijvoorbeeld vaak het geval is voor het aantal doden voor een bepaalde weggebruikerscategorie. De weergave van de evolutie in ruwe cijfers (+1 dode) verdient dan de voorkeur.